28 juni, 2009

Tidig söndag morgon i Detroit...

Sitter i träningskläderna framför datorn... Skulle tränat idag på hotellets gym innan frukost men så tänkte jag att skulle glida förbi businesscentret och kolla SOS:arnas bloggar och mina mail - fastnade... Det får bli träning ikväll innan jag somnar istället :)

Igårkväll hade jag ett kvällsmöte med fyra församlingar här i Detroit - vilket förtroende! Så mogna och prestigelösa pastorer som bara vill nå sin stad med evangelium! Njuter eftersmaken av gemenskapen med dem... Maria hade köpt en liten söt klänning till våra vänner Leah och Brad Leach som precis fått en liten dotter - idag ska vi få se den lilla skatten - kul!

Lyssnar på go musik i min ipod och njuter av den helige Andes närvaro... Filosoferar lite... Ska snart öppna Bibeln igen... Läser Apostlagärningarna just nu... Tänker så här... Vad är kristendom egentligen? Vad definierar kristen tro? Okej?!

1) Jesus. Evangeliernas berättelser och beskrivningar om Sonen och hans lärjungar....

2) Apostlagärningarna - den första kristna historieboken. De första lärjungarna och den första kristna församlingen...

3) Kanske också den absolut tidigaste kyrkohistorien, dvs de första fyrahundra åren eller så...

Vad gjorde Jesus enligt evangeliernas beskrivningar? Vad gjorde de första lärjungarna enligt Apostlagärningarna?

Jesus:

1) Predikade Guds rike.
2) Drev ut demoner.
3) Helade sjuka.
4) Tränade och undervisade lärjungar.
5) Gick på vatten, stillade stormar, multiplicerade mat, väckte upp döda och gjorde kraftgärningar av olika slag...

De första kristna.

1) Mötte änglar.
2) Tog emot Andens eld, tungotal och närvaro.


3) Döpte nyomvända i vatten.
4) Helade sjuka.
5) Bad.
6) Satt i fängelse.
7) Blev stenade och förföljda.
8) Kastade ut demoner.
9) Förmedlade den helige Andes dop.
10) Rycktes till andra platser.
11) Mötte Jesus i uppenbarelser.
12) Såg syner och tog emot visioner.
13) Startade husförsamlingar.
14) Satte in nya ledare - deligerade - multiplicerade sig.
15) Reste mycket och bodde i kappsäck.
16) Blev anklagade och smutskastade för allt möjligt.
17) Genomled rättegångar.
18) Mötte nya kulturer, folkgrupper och upplevde ständigt nya äventyr...

Slutar listan där idag tror jag... Detta är kristendom! Jag vill vara en lärjunge till Jesus. Älskar det här livet... Sträcker mig efter kraftgärningar och vill tro mer och tänka större!

Nu väntar kaffet och Bibeln och en spännande dag med den helige Ande...

Vi hörs!