27 december, 2009

St Clara Kyrka

Idag på förmiddagen besökte jag en helt underbar lovsångsmässa i St Clara Kyrka där Carl-Erik Sahlberg är pappa till en ljuvlig skara Jesu lärjungar mitt i Stockholm city. Bara ett litet stenkast från Drottninggatan mellan Sergelstorg och Central station ligger en oas för stadens hemlösa och människor med skiftande och ibland så tragiska livsöden... En Luthersk församling (fd statskyrka) eller det vi idag rätt och slätt kallar för Svenska Kyrkan, efter att kyrka och stat skildes åt för några år sedan... St Clara Kyrka är ett landmärke i Stockholm, en fyr i mörkret och en stad på berget som inte kan döljas som Jesus sa en gång... Jag beundrar hela Carl-Erik Sahlbergs team med Nils, Inga, Viveka mfl - hjältar, andliga vikingar som så frimodigt predikar Jesus! Församlingen är mångkulturell och ett hem för både flyktingar, utslagna och akademiker. Här får alla plats; städare, politiker, hög och låginkomstagare och det görs ingen skillnad på bönder och torpare... Inför Jesus Kristus är alla lika och den helige Ande fyller verkligen kyrkskeppet!


Julia Willkander...

Idag ledde Julia Willkander (Musik och kreativ pastor, SOS Church) lovsången och sjöng även någon smäktande solo och duettsång tillsammans med Piritta som ackompangerade. Vackert, skön-sjungande men framförallt smort! Prästen Nils intervjuade mig innan predikan om SOS församlingsplantering i city och min senaste bok; "Präst för de som inte går i kyrkan" (Nils gillade titeln)... Vi blev så varmt bemötta och omhändertagna. Efter en mycket bibelförankrad förkunnelse om vikten av tron på skrifternas Jesus och en tydig bekännelse av Honom som Herre gjordes frälsningsinbjudan och någon gensvarade knäböjande vid altarringen. Jag ombads gå ut i sakristian och dra på mig en vit kåpa och sedan hjälpa till vid nattvarden - vi betjänade människor tillsammans i den helige Andes kraft - tack Jesus!

Att vi som ny församling i staden fick göra något praktiskt för de fattiga och hemlösa genom en gåva till St Clara kyrkas sociala arbete var och är en stor förmån och välsignelse för oss. Så här står det i Bibeln;

Den som ger åt den fattige skall inget sakna, den som blundar drabbas av mycken förbannelse.
Ordspråksboken 28:27

Bara en sak ville de, att vi skulle tänka på de fattiga, och de har jag också vinnlagt mig om att göra.
Galaterbrevet 2:10

Vi vill som SOS Church Stockholm vara delaktiga i hjälpen till de nödlidande i staden och vad finns då för bättre kanal än St Clara Kyrka?!

Vi hörs!