08 juli, 2011

Funderingar i Tanzania

Besöker fantastiska pingstförsamlingar i Dar es Salaam, Tanzania av olika storlekar; 3000, 800 och 6000 medlemmar... Träffar och får umgås med mogna, ödmjuka, balanserade och väldigt generösa biskopar, pastorer och ledare... Blir väldigt imponerad av deras offervilja och aggresiva tro. En församling med bara 800 medlemmar (mellan 15-30 år gamla) lyckades samla in 300 000 USD och köpte land kontant för att bygga en kyrka - insamlingen gick på några månader... De sålde sina bilar, datorer, mobiltelefoner osv... Nu håller de på att samla in pengar för att bygga en super modern kyrka med ca 4500 sittplatser! De är helt vilda! Idag ville jag aldrig sluta lovsjunga Jesus trots att jag inte förstod mer än några enstaka ord av swahili låtarna de sjöng i samma församling. Lovsångsledarna var inte bara fantastiska musiker och otroliga röster utan det var något mer - Jesus var där och smörjelsen kändes rätt igenom hud och ben... När de dansar, sjunger, ropar och hänger sig i bön och lovsång kokar blodet och marken skakar! Jag får inte betala när vi är ute och äter. Jag får inte betala taxinotan. Jag får inte betala för hotellet jag bor på. Jag fick en gåva till SOS som motsvarar två månadslöner av en församling här! Afrika har så mycket att lära oss! Jesus hjälp oss i Europa! De kör om oss!

Ja, jag njuter verkligen av att människor blir frälsta, blinda ser, demoner far ut och hungriga lärjungar till Jesus blir andedöpta och sprutar i nya tungor här i nästan varje samling. De församlingar jag besökt har verkligen varit ljuvliga! Samtidigt blir jag ledsen när jag samtalar med afrikanska ledare över lagiskhet, religiositet, villoläror och fanatism - vilket faktiskt binder många underbara afrikaner och också skrämmer bort miljoner från kyrkorna. Tack Gud för
en ny ärlig och renhjärtad generation unga ledare som reser sig på den Afrikanska kontinenten. De vägrar att kompromissa med bibelordet samtidigt som de vill vara folkliga, moderna. Deras charm när de förenar bönens ande med rökmaskiner och coola ljussättningar är ljuvlig. Jag håller nog på att bli lite förälskad i de afrikanska urbana tjugoåringarna jag träffar här... De Jesus älskande ungdomarna i Kampala, Nairobi och Dar es Salaam har stulit en bit av mitt hjärta
redan... Jag har faktiskt blivit inbjuden tillsammans med SOS festivalband att komma och medverka på den största ungdomskonferensen i swahili-talande Östafrika i november i år. Det är hopp för Afrika och det är hopp för världen! Nästa våg av missionärer kommer från Afrika till Europa!Vi hörs!