08 september, 2011

Hål i örat


I Andre Moseboken läser vi om hur hebreiska slavar skulle behandlas enligt lag. De hebreiska slavarna var egentligen mer som tjänare. När en slav/tjänare hade tjänat i sex år för sin husbonde skulle han på sjunde årets början ges fri utan lösen. Men så står det:

"Men om slaven säger: Jag älskar min herre, min hustru och mina barn så mycket att jag inte vill bli fri, då skall hans herre föra fram honom inför Gud, ställa honom vid dörren eller dörrposten och genomborra hans öra med en syl. Sedan skall han för alltid vara sin herres slav." 2 Mos 21:5-6

I SOS är alla ledare fria. Vi frigör generöst, sänder och exporterar kvalitets ledare hela tiden! Men ofta säger våra ledare just likt ovan...

De säger: Jag älskar det här livet och den här familjen! Jag älskar de andliga barnen, äventyret och mina andliga föräldrar så mycket! Jag vill stanna kvar! Jag vill leva dela mitt liv med er! Då genomborras örat och vi står tillsammans ett helt liv! SOS har många ledare med ett hål i örat! Hålet symboliserar kärlek, samhörighet, lojalitet och överlåtelse. Vi har kört sylen genom örat och gett oss till varandra. Vi är inte flyktiga och rotlösa utan radikala Jesus lärjungar och trogna SOS:are! Vi är präster för de som inte går i kyrkan och missionärer tills den sista folkgruppen fått höra om Jesus!

Många är avundsjuka på vår enhet och sammanhållning och smutskastar den gärna. Egentligen vill alla vara med i en stark församling men få vågar ge sitt hjärta. Kanske är det ändå just de som vågar ge sig till sitt andliga sammanhang som är de enda som verkligen får uppleva sann vänskap och omsorg. Tänk om människors utanförskap egentligen beror på deras egen fruktan och en förklädd och förförisk "frihet" som egentligen bara gör ensam? En attityd som säger;  "jag vill hålla mina dörrar öppna" kanske är vår tids största förbannelse?!

Vi hörs!