02 oktober, 2014

Regera i liv!

Är det inte så att om du gör det som är gott ser du frimodigt upp, men om du inte gör det som är gott, då lurar synden vid dörren. Den har begär till dig, men du skall råda över den."


1 Mos 4:7

Du behöver inte vara besegrad av synden - du kan regera över den. Du behöver inte vara deprimerad - Bibeln ger dig istället tillåtelse att vara både glad och dansa. Säg högt; - Idag vill jag sjunga lovsånger och regera i liv!




Hur? Jag känner mig så nere, Hannes. Hur i all världen skall det gå till då? Jag har inte vad som krävs. Jag orkar inte kriga hela tiden. Tankar av fördömelse, hopplöshet och skuld över din egen otillräcklighet är allt som snurrar i ditt huvud just nu... Lyssna på evangelium kompish!

Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva regera i liv genom den ende, Jesus Kristus.

Rom 5:17

Aposteln Paulus förklarar så tydligt för oss i Romarbrevet att förutsättningarna för att kunna regera i liv ligger i att vi först tar emot två saker. Nämligen;

1) Den överflödande nåden.
2) Rättfärdighetens gåva.

Jesus har gjort allt färdigt. På korset för två tusen år sedan ropade han; "Det är klart", "Det är färdigt" eller som det heter på gammal hederlig svenska; "Det är fullbordat"!

Du ska inte försöka göra en massa som Han redan gjort min vän. Du kan vare sig lägga till eller dra ifrån. Han har redan förlåtit, helat och välsignat dig! Du ska bara ta emot! När du tagit emot nåd och rättfärdighet som gåvor från Honom - då kan du börja råda! När du tagit emot Hans fullbordade verk och "gärning" på Golgata - då kan även du regera!

Först gåvorna nåd och rättfärdighet och sedan rådande och liv! Inte tvärtom. Först vila i Jesu 100% seger och sedan full attack emot djävul och synd! Allt i tur och ordning min vän! Meter för meter. Område efter område. Dag för dag av framgång, sundhet och liv. Djävulen förlorar ockuperad mark och Gudsrike vinner terräng! Undan för undan, bättre och bättre, ja och till slut bara: SEGER!

Du är tänkt att regera redan här i jordelivet tillsammans med Jesus! Du är inte bara präst utan faktiskt också kung (Upp 1:6)! Regera i liv!



Vi ses på lördag till en seminariedag om att vara ledare rätt placerad på spelplan. Lördagen handlar om hur du och jag positionerar oss profetiskt rätt inför den spännande framtid Gud har för oss! Vi börjar kl 10 på Warfvingesväg!

På söndag predikar jag på vårt söndags celebration kl 16 på Drottninggatan! Längtar! Vet att jag kommer explodera med liv och uppmuntran från Jesus!

Vi hörs och ses!