05 juni, 2009

Enkel livsstil...

Jesus sa till sina lärjungar; "Skaffa er inte guld, silver eller koppar i era bälten, inte lädersäck för resan, inte två livklädnader, inte sandaler eller stav. Ty arbetaren är värd sin mat." Matt 10:9-10

Aposteln Paulus sa; "Har vi mat och kläder ska vi vara nöjda med det." 1 Tim 6:8

Jakob (Herrens bror) sa; "Ert guld och silver skall ärga, och ärgen skall vittna mot er och förtära ert kött som eld. Ni har samlat skatter i de sista dagarna." Jak 5:3

Har alltid älskat en enkel livsstil, den funkar nämligen bäst både på missionsfältet och hemma i Stockholm. Ingen blir lyckligare för att man kör en bil av senaste årsmodell, duschar i ett badrum för 75 000 SEK eller lagar mat i ett kök för 50 000 SEK... Livskvalité mäts inte nödvändigtvis i märkeskläderna i garderoben eller den senaste mobiltelefonen eller laptopen på marknaden. Du låter väl dig inte jagas av det hippa och coola västerländska spöket som säger att du bara måste ha den senste frisyren och de senaste vårmodeskorna?! Slappna av. Njut de små enkla sakerna och stunderna som vardagen och livet bjuder på istället.

Jesus sa; "Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna?" Matt 6:25b


Jag hämtade min pojk Adam på hans skola och satt på en parkbänk utanför en kiosk i Tullinge centrum och åt en glass i solskenet för några dagar sedan... Vi var lyckliga. Vi var nöjda. Parkeringsboten på 400 SEK på vindrutan när vi njutit klart och skulle ta bilen hem kunde inte ens stjäla vår enkla glädje. Dyr glass - 430 SEK... :) Gud är god ändå! Min pojke Adam och jag ägde världen!

- Pappa det är lugnt, sa Adam i bilen på väg hem... Adam fyller snart åtta och har helt rätt - smart kille faktiskt... Pappa betalar tänker han och jag tänker lika dant... Min pappa (Gud) betalar, hjälper och fixar även när jag misslyckats... Det är lugnt...

Vi hörs!