08 juni, 2009

Underbar helg i Stockholm...

I helgen har min svärfar varit på besök och vi har talat om människor från Marias och min barndom som jag hade glömt bort existerade... Kul och väldigt annorlunda samtal och tankar än vanligtvis. I lördags promenerade jag och min vän Omid ute på Lidingö och fikade på ett jättemysigt café i skogen, det pågick bröllop i anslutning till konditoriet och den svenska försommaren var så grön och vacker... Det blev djupa bibelsamtal om bön, "Livets Andes lag", fatalism/ödestro kontra bibeltro och mycket annat. Omid är skärpt och dessutom en nyfiken och hungrig färsk Jesu lärjunge... Hans tro växer så det knakar och nu börjar bönesvaren och till och med önskningarna inför Gud att regna ner över hans huvud i snabb takt. Vi tycker båda att Bibelns Gud är så kärleksfull, förlåtande och god!

Vi mötte en stor råbock på bara 25 meters avstånd på väg hem. Jag visualiserade hur jag sköt den och berättade om det perfekta skottet där halsen går över i kroppen och Omid reagerade som en sann konstnär och estet med blandad avsky och en förvånad fråga; - Är han inte bara vacker att titta på levande?! Skratt, kulturkrock när jägaren och esteten går på skogspromenad (Omid undervisar dans på balettakademin i Stockholm bland annat :)).


På pendeln in till stan igår (söndags) hamnade jag mitt i en underbar kulturell mix. Jag satt med två etiopier, tre libaneser och en syrian och alla snackade religion tillsammans på livlig bruten engelska - såå kul! Samtalet i korthet; Hizbollah, Hassan Nasrallah, terror, mellanöstern konflikten, hat föder hat, också över till kärlek, förlåtelse och till sist Jesus... Kanon! Jag älskar Stockholm och staden är vidöppen och såå hungrig på Gud...

Väl inne i stan mötte jag ett par för äktenskapsrådgivning. Vi satt på ett café och gick sedan direkt till SOS Church "restaurang-gudstjänst" i Vasastan. Samtalet med paret blev - SEGER - för äktenskapet och gudstjänsten på restaurang Mai Thai var så ljuvlig! Många nya ansikten. Både sökare och nyfrälsta dök upp. Emma Gustafsson var värdinna, Daniel Elvelyck höll församlingens första parentation och vi hedrade minnet av en liten Victoria som hastigt flyttat hem till Jesus! Linnea Hagenfors sjöng - I love it! Jag predikade kort och flera blev frälsta!

Efter gudstjänsten åkte Maria, barnen och svärfar direkt hem med bilen och Omid och jag tittade på båtar på kvällspromenad längs Strandvägen... Jag blev bjuden på glass och kaffe... Tunnelbana och så pendeln hem - ett samtal till - Stockholm - jag älskar dig!

Vi hörs!