16 juli, 2009

Ord skapar!

I skapelsens morgon talade Gud och skapade med sina ord. Innan något fanns som vi kan ta på fanns Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud. (Joh 1:1)

"Genom tron förstår vi att världen har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt." (Heb 11:3)


Vad vi säger om oss själva, andra och framtiden är viktigare än vad vi ibland vill erkänna och tro... Vi är skapade till Guds avbilder och till att vara lika Honom och därför måste vi tänka på vad vi säger...

"Av sin muns frukt blir var och en mättad, buken fylls av läpparnas gröda. Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt." (Ords 18:20-21)

Någon som jag älskade, höll högt och såg upp till förvandlas genom mina egna ord i sinnet till ett monster. Ängel blir till djävul allt eftersom jag tisslar, tasslar, skvallrar och till slut spyr galla. Det finns en risk att mina negativa ord förstör både mitt och andras liv. Negativa ord kan demonisera och blir till slut som voodoo och häxkraft. Ibland undrar jag när jag möter någon som jag en gång var förtrolig vän med, men som plötsligt är sluten, blockerad och misstänksam - vem har förhäxat dig? Ord kan förhäxa, bryta ner eller bygga upp, välsigna eller förbanna. Hur använder du dina ord?

"Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog." (Jak 3:5b)

Tungan är som ett roder på ett fartyg. Tungan kan vara full av medicin och läkedom eller spruta dödligt gift.

Säg om dig själv idag: Jag är välsignad, kommer att lyckas, och har alltid framgång. Jag är positiv och bygger alltid upp andra omkring mig. Jag talar tro och uppmuntrar. Jag regerar den här dagen. Jesus har segrat och därför segrar jag också. Jesu seger är min! Framtiden tillhör mig!

Jesus sa inte att vi skulle tala om och beskriva berget, utan tala till berget! (Mark 11:23)

Ja... Det var ett litet utdrag ur ett av mina bibelstudier här i Seinäjoki, Finland.

Vi hörs!