23 september, 2009

Afrikas Horn

Landade i Addis Ababa, Etiopien igår morse. Möttes av Gabby och Samuel Strandberg (nygifta - fem dagar nytt) vårt basledarpar på Hornet och snart pastorspar i Harar Church of Joy! Vi fick en fantastisk förmiddag tillsammans i Addis på en traditionell restaurang där vi åt Injera och drack etiopiskt kaffe (allt på traditionellt etiopiskt vis)... Vi hann med djupa samtal om äktenskap och framtiden för dem som både nygifta och pastors/missionärspar i Afrika... Ohh, vad jag älskar dem!


Flög sedan inrikes till Dire Dawa där jag blev hämtad av två av våra missionärer nämligen Filip och Maja - så kul! Dire Dawa väckte många minnen till liv. Vi genomförde en fantastisk festival med alla kyrkor i Dire Dawa på våren 2005 och samlade drygt 20 000 personer sista festivalmötet. Många underbara människor blev befriade från onda andar, frälsta och helade! Vi arbetade med EHBC församling där i drygt tre år och fick vara med och döpa mer än 500 personer!


Såå många gav sina liv till Jesus under festivalen i DD...


Bilresan till Harar från DD är så vacker (en serpentinväg genom berg och öken), jag njöt kungligt - tillbaks i Afrika - halleluja!

Väl framme i Harar blev det naturligtvis Injera igen (inga problem - jag älskar Injera) och sedan en samling med våra etiopiska bibelskolelever och hela teamet - så kul!

Idag klev vi upp 05:00 och bad. Jag bad för Stockholm, Somaliland och Afar-folket! Sedan har jag hunnit med ett bibelstudie med hela teamet och ikväll undervisar jag våra etiopiska elever och hela teamet i en kvällssamling!

Det blir fest för Gabby och Samuel också! Teamet har köpt två getter som jag nog åker på att slakta snart förmodar jag. De har sprejat getterna med stora röda bokstäver- Samuel hjärta Gabby och Nygifta - inte så svenskt, men kul och lite bisart på samma gång!

Vi hörs!