01 oktober, 2009

Jesu lärjungar eller?!


Är man verkligen en sann lärjunge till Jesus om man bara vill lyssna till en bibelbetraktelse någon söndag nu och då och tycker att Bibelns moral och etik är bra? Är man en Jesus efterföljare om man bara lever för att förverkliga sina egna drömmar och göra karriär i företag och samhälle?! "Egotripp" och Gud bara på mina egna villkor!? Gud välsigna mig. Gud hjälp mig göra det jag vill. Jag, mig och mitt i centrum... Jag vill och jag vill inte. Vart tog missionsbefallningen, korset att bära, Jesus radikala liv och Apostlagärningarnas puls vägen? Livet med stort L handlar ju inte om min dröm utan om att få tjäna Jesus och vara med och förverkliga Hans vision och dröm - nämligen att alla folk ska få chansen att höra evangelium om riket. Jesus är Herre och inte jag...

Många så kallade "kristna" gör allt annat än vad Jesus befallde dem att göra och undrar sedan varför inte det kristna livet fungerar. Många "kristna" vare sig ber, fastar eller delar med sig av sin tro till sökare och hungriga utomstående och undrar sedan förvånat över ångest, inre tomhet och depressioner. Själva livet, strömmen och energin finns hos Jesus och en radikal efterföljelse. Jag vill bli som Han och leva som Honom och lyda och göra Hans befallningar precis så som jag läser dem i Nya Testamentet.

Att ursäktande skylla på försörjningsplikter, partner, skjutsande av barn, villabestyr, bilservice, utbildning och plugg, därför hinner jag inte med evangelisation och lärjungaträning håller inte... I alla fall inte för dem som trovärdigt vill kallas för en lärjunge till Jesus...

"Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull skall vinna det. Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller går förlorad? Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin Faders och de heliga änglarnas härlighet."
Luk 9:23-26
Vi måste få jobbet gjort nu!

Vi hörs!