11 oktober, 2009

Nobels fredspris, TD Jakes och Stockholm!

President Obama...

Just nu diskuterar hela världen huruvida USA:s president Barack Obama verkligen förtjänar Nobels fredspris eller inte. Ska man ha gjort något konkret för världsfreden först eller räcker det kanske med att inge hopp och ha det bästa intentionerna?! Alla verkar vilja ha en åsikt och man avkrävs nästan en uppfattning annars är man dum. Eller?

Min Maria sa det så bra igår; "Varför tjata om och engagera sig i sådant man ändå inte kan påverka? Jag vill lägg min energi på det jag faktiskt kan påverka."
Citat: Maria Amritzer

Helt rätt älskling! Norska Nobelkommitén har gjort sitt val och kommer med all säkerhet inte att ändra sig. Frågan är om det verkligen spelar någon roll för världsfreden vem som får gamle Alfreds pris? Gör priset någon skillnad för Darfur situationen, får det galningar som Venezuelas Hugo Chavez eller Irans Ahmadinejad att tänka om? Gör ett fredspris skillnad i Somalia, Afghanistan eller Irak? Nej, troligtvis inte, men det kanske uppmuntrar president Obama lite grann...

TD Jakes...

Idag läser jag en intressant bok av den amerikanske pastorn TD Jakes som heter; "Fatta rätt beslut" till morgon kaffet. Så bra! Ska predika i eftermiddag i SOS Church och hoppas genom evangelium kunna förändra och påverka en liten bit av Stockholm och göra livet bättre för den grupp människor som jag anförtrotts att vara herde för. Jag vill lägga min energi på det jag faktiskt kan påverka idag.

Vi hörs!