13 november, 2009

På frukten känner du trädet...


Jesus sa i sin berömda bergspredikan;

På deras frukt ska ni känna igen dem.
Matt 7:16a

Stanna upp som läsare och fråga dig själv; - vad för frukt bär mitt liv? Vad producerar jag?

Frukten säger något om
1) vem du är, vilket trädslag, dvs kallelse och din identitet. Frukten säger också något om
2) kvaliten, dvs dålig eller bra frukt.
3) Frukten säger något om kvantiteten - hur mycket bär jag?

Frågan måste ställas nu och då... Maria och jag utvärderar och analyserar våra liv två gånger om året. Det är viktigt att stämma av, våga göra förändringar, beskära, vattna, gödsla och kanske till och med plantera om trädet ibland.

- Vem är jag?
- Håller mitt liv kvalitet?
- Är jag maximalt effektiv?

Jesus vill att vi ska bära mycket frukt. Läs Joh 15:1-16. Jesus vill att vi ska förvalta vårt pund (gåvan, kallelsen) maximalt. Läs Matt 25:14-30.


Avslutande bön;

Jesus - jag älskar dig!
Arbeta med mig. Förändra mig.
Jag vill bära rik och god frukt för ditt rike!
Amen