30 juni, 2010

Spännande människor

Blev en lång hemresa... Fastande ett dygn i New York på väg hem från USA... Träffade två judiska killar (strax under trettio år) som bor i Miami Florida - ruggit skärpta. De var på väg för att hälsa på släkten i Israel för två veckors semester, vilket spännande samtal... I baren på Chilis där jag käkade och drack kaffe snackade jag även med en kille från Dublin som numera bor och arbetar i USA - så skön...

Akshardham templet i New Delhi...

På mitt KLM-plan till Amsterdam (blev uppgraderad till business class pga av försenad hemresa - halleluja!) hamnade jag jämte en indisk man, Ravi Karkara, uppvuxen i Delhi med rötter i Punjab. Ravi arbetar för UNICEF (FN:s barnfond). Vi blev bästa vänner! Ravi är hindu och numera bosatt med sin fru i New York City och vi kommer garanterat att träffas fler gånger - han var helt underbar! Vi samtalade djupt och jämförde hinduism och kristen tro hela hemresan nästan, skojjade, skrattade och hade verkligen jättekul tillsammans - samma personkemi liksom :). Jag förklarade och berättade om Jesus, korsdöden och uppståndelsen för Ravi. Berättade om helandeunder och fick be för honom två gånger under vårt samtal. Ravi är en ödmjuk sökare som hörde det kristna kärnbudskapet om förlåtelse, nåd, villkorslös kärlek och andra chans för första gången! Tänka sig - vi är jämngamla och han hör budskapet för första gången - helt onådd alltså... Tårar blänkte i hans ögon när jag sa att Jesus tog hela världens dåliga karma i sin kropp med sig upp på korset!

Jag älskar att resa!

Vi hörs!