10 augusti, 2010

Bockjakten närmar sig

Dricker kaffe och läser en jakttidning... Måndagen den 16:e är det bockpremiär 2010! Sluter ögonen och alla jaktminnen spelar revy. Känner nästan doften av blöt mossa, blåbärsris och ett öppet ångande rådjur... Finns inget som koagulerat blod på nagelbanden, en svettig ostmacka och kaffe ur ståltermos vid lägerelden efter en lyckad jakt... Längtar...
Blir nog en tur till pappas jaktrevir i Stengårdshult på Småländska höglandet i alla fall... :)

Börjar jobba igen den 17:e men fanatismen, ivern, adrenalinet och jaktintresset har varken sans eller begränsningar - jag hinner ut både gryning och skymning på måndag!
Annars funderar jag på vilka hundraser jag gillar mest... Köper jag någon gång hund så blir det antingen strävhårig tax, drever, beagle eller en basset... Mysiga små och manliga hundar med väldigt många kilo i käften och envisa...

En strävhårig tax är en typ av hund med mycket personlighet, envis, ättrig och går den ner i ett grävlings eller rävgryt så är det nästan alltid vinna eller försvinna - dvs antingen ger sig räven och kommer upp eller så ser vi aldrig mer taxen... Min typ av hund liksom :) Taxen är kortbent också vilket gör att när den driver rådjur så kommer de så pass lugnt att man slipper slänga iväg skotten från höften... Den strävhåriga taxen är en praktisk, trofast och rejäl jaktkamrat...
Ja, ja... Vi hörs!