18 november, 2010

Återupplivad vision!

Abram var på väg att ge upp. Löftet från Gud tycktes aldrig vilja bli verklighet. Barnlös, gammal, impotent och frugan Sara förbi klimakteriet sedan länge... Abram hade redan en b-plan. Istället för den son som himlen lovat, som skulle ärva honom så får det bli Elieser som ärver (en fosterson och trofast tjänare)... Då kommer Gud på besök...

Därefter kom HERRENS ord till Abram i en syn. Han sade: "Frukta inte, Abram. Jag är din sköld. Din lön skall bli mycket stor." Men Abram sade: "Herre, HERRE, vad skall du ge mig? Jag går ju bort barnlös, och arvinge till mitt hus är Elieser från Damaskus." Abram sade vidare: "Se, mig har du inte givit någon avkomma. En av mitt husfolk kommer att ärva mig." Men HERRENS ord kom till honom: "Denne skall inte ärva dig, utan en som kommer från din egen kropp skall bli din arvinge." Sedan förde han honom ut och sade: "Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem", och han sade till honom: "Så skall din avkomma bli."

1 Mos 15:1-5


Visionen inte bara återupplivas utan till och med expanderar! Abram lär sig en gång för alla att det blir som Gud sagt och säger, om han själv bara håller fast vid löftet och ursprungsvisionen. Det är svårt att se klart under de rökiga tältdukarna där man måste gå dubbelvikt och famlande i mörkret... Kom ut under stjärnorna istället! Kom ut, lyft blicken, räkna och låt dig överväldigas av allt en god Gud vill ge dig om du bara vågar tro! Nöj dig inte med det näst bästa. Släng b-planerna i soptunnan! Tro! Se klart! Gud är god!


Imorgon åker Peter och jag mot Youngstown, Ohio i en kul hyrbil för att predika i Victory Christian Center i helgen!

Vi hörs!