18 april, 2011

Dikt i vårsolen

Min vinröda motorcyckel står parkerad så att jag ser och kan beundra skönheten (Harley Davidson 1200 cc, Sportster 2002). Jag sitter i vårsol, kall aprilvind med en mugg kaffe... Läser en gammal klassiker av en av mina favoritförfattare, Kenneth E Hagin... Plötsligt bubblar den här dikten upp ur min ande... Den har funnits där en dryg vecka redan, men måste få ner den på pränt...


Den trasiga fiolen

Tänk att du ville spela på den trasiga fiolen?!
Du letade efter ett nytt instrument och fann mig när du var på väg att låna toaletten bakom musikaffären...
Fiolen med sprickor, avskavt lack och bara en sträng...
Den gamla violinen låg redan på sophögen och skulle snart gå upp i flammor bakom verkstaden och affären...
Fiolen ingen ville spela på - utdömd, ratad, använd, förbrukad...
Du såg mig, dina ögon drogs till mig när du var på väg förbi. Din blick såg något annat än skräp...
Du visste vad du kunde göra med mig och inte vad jag var just då...
Du lyfte upp mig, smekte ömt det gamla träet...
Du spände mig vant mellan din haka och hals och stämde den enda strängen...
Du skrattade och skrockade i kärlek och började försiktigt spela med din egen stråke på min enda sträng.
Dina snabba fingrar lockade fram sköra, vackra och liderliga toner...
Tonerna flämtade först som lågor på väg att slockna, men du visste precis hur du skulle handskas med mig och plötsligt var både du och jag i en högre rymd...
Du blundade och spelade, stampade takten med foten och njöt... Du stod där bakom verkstaden, affären, jämte sophögen och spelade...
Jag som snart skulle blivit aska var din klenod. Du ville aldrig sluta spela och jag var i dina kärleksfulla händer - vilken obeskrivlig lycka...
Mäster, den store konstnären, musikernas musiker - levande barmhärtige Gud hade tagit mig i sina egna händer...
Mina tårar rinner som toner och musik, ja som salta rännilar av tacksamhet ur den spruckna fiolkroppen...
Toner av djup och blödande tacksamhet till dig och hela världen!
Tänk att du ville spela på den trasiga fiolen?!

Tack älskade Mästare! Tack älskade Jesus! Snälla... Spela igen! Bara en gång till... Och så igen... Om du vill förstås...

Vi hörs!