05 juni, 2011

Sånt jag aldrig hinner annars...

Med ett krossat knä och i väntan på operationer hinner jag mycket jag aldrig hunnit med tidigare...

- Har bibelstudier med mina barn varje dag nu... Sju dagar i veckan istället för en dag i veckan! Vi driver mer eller mindre en egen bibelskola här hemma vid köksbordet :).
- Tränar muskler jag aldrig tränat eller visste jag hade med hantlar och olika kreativa övningar i min trädgård...


- Umgås med vänner och syskon från församlingen intensivt och spelar schack, kort och grillar som aldrig förr...
- Läser tidningar - har aldrig läst så många olika magasin i mitt liv och vet numera allt möjligt onödigt som att;

Michelangelos mästerverk och den jättelika marmorskulpturen från 1504, "Den bibliske hjälten David" riskerar att kollapsa pga sprickor i fotlederna...
Den 5000 år gamle österrikisk- italienske stenåldersmannen "Ötzi" som hittades helt intakt infryst i glaciärisen 1991 var 45 år gammal, 160 cm lång och dog av en pil...

Ötzi...

Nasisternas propagandaminister Joseph Goebbels gjorde 3D filmer redan 1936 enligt nya filmarkivfynd i Berlin.
Stenåldermänniskor i södra England använde skallar som dryckeskärl...
Jojon kan ha använts som ett jaktvapen av jägarfolk på Filippinerna.
Det första europeiska kaféet öppnades i Wien 1683 efter att turkarna hävt sin belägring och österrikarna hittade fiendernas kvarglömda säckar med märkliga svarta bönor...
Den taiwanesiske soldaten Teruo Nakamura kapitulerade först 1974 (29 år efter andra världskrigets slut). Nakamura försvarade och höll tjurigt den indonesiske ön Morotai mot de allierade och vägrade överge sin post...

Ja ja... Varför ska man veta sånt här egentligen... Ganska onödiga kunskaper faktiskt... Men lite kul också :)...

Vi hörs!