16 februari, 2012

Nyfiken?

En gång uppfann någon hjulet, alfabetet, internet och rymdfärjor... Dessa personer måste i gammal som i modern historia, ha varit väldigt nyfikna...

Är du nyfiken? Jag menar inte på skvaller nu utan på att samla kunskap, lösa problem och hitta på nytt. Jag vill veta, skapa, tänka nytt och vara kreativ. Jag vill utvecklas och inte stå still. Jag vägrar stagnera och bli en cynisk besserwisser lixom...
Visste du att det har funnits kvinnliga gladiatorer, att 250 000 svenskar dog i digerdöden och timglaset troligtvis uppfanns i Italien?! Visste du att det är en myt att vikingarna hade horn på sina hjälmar?! Visste du att Winston Churchill rökte som mest, ca 6-10 cigarrer om dagen?! Schackspelet uppfanns i Persien på 500-talet, den första barnvagnen byggdes på början av 1700- talet och saxofonen konstruerades av den belgiske Adolphe Sax... Ja, ja intresseklubben antecknar ;)
Adolphe Sax

Jag vet allt detta därför att jag läser tidningen "Allt om historia" och för att jag är extremt nyfiken. Jag älskar livet och har en äventyrares och upptäcktsresandes glupska aptit!

Igår och idag har jag haft förmånen att få undervisa hungriga elever på Hedmarktoppens Folkhögskola i Hamar, Norge... Igår kväll blev ca 30 andligt nyfikna och väldigt hungriga norska ungdomar, andedöpta och började spruta i tungor för första gången i livet!
Länge leve nyfikenheten!

Vi hörs!