12 april, 2012

SOS missionsresor

Januari 1990 bad jag en frälsningsbön. Juni 1991 predikade jag för första gången. Allt sedan sommaren 1992, efter avslutade lättare teologiska studier har jag alltså predikat mer eller mindre på heltid. De första fem åren som predikant knäckte jag extra som svetsare, tyskalärare och höll kurser under namnet "Svenska för invandrare". 

Sommaren 1992 gjorde jag min första missionsresa (3 veckor) och den förändrade mitt liv för alltid. Sommaren 1993 blev en hel sommar i sovsäck och tre missionsresor avlöste varandra. Östeuropa var vidöppet på den tiden och vi levde Apostlagärningarna i de f.d. stängda kommunistaterna... Vi träffade onådda europeiska folk i orörda städer i Polen, Östtyskland och Tjeckien. Det fanns knappt några "väckelsekristna församlingar" eller tungomålstalande kristna dit vi åkte... Vi predikade, dansade, spelade gatuteater, lirade fotboll och grillade med vilsna ungdomar och bad också gråtandes med våra jämnåriga till frälsning, andedop och helande. I nedslitna öststats-hyreshus, i parker och på rökiga krogar såg vi Jesus göra under. Vi döpte i branddammar och sjöar och hörde tungotal spruta för första gången i trapphus och bussar.

Etiopien 2005...


Bulgarien 2002...

Har aldrig kunnat sluta åka ut på missionsresor sedan jag en gång väl fick blodad tand och smak på äventyrslivet... 1995 gjorde vi första resan till Afrika, 1996-1998 blev tre intensiva år med pendlande till Östafrikanska länder men också Ryssland och Filippinerna. 1998 började vi jobba i Indien, 1999 i Pakistan, 2001 i Bulgarien... De sista tio åren har jag tappat räkningen eftersom jag åker skytteltrafik och hoppar mellan kontinenterna... Ständig jet lag... Thailand, Etiopien, Nepal och Latin Amerika... Har gjort drygt 60 festivaler och missionresor på 20 år... Vill bara mer!

Nepal 2010...


Nicaragua 2008...


När du gjort din första missionsresa kommer du veta varför jag och alla andra garvade sos:are är fast. Missionsresan förändrar dig nämligen för alltid. Du blir märkt för livet och tattuerad av Jesus själv. Livet med stort L levs på festivalen och missionsresan och tiden där emellan blir liksom nästan till transportsträckor. Detta händer dig;

1) Missionsresan väcker empati och passion i dig att få dela evangeliet om Jesus med de som aldrig fått chansen att höra om Jesu förlåtelse och frihet. En gång missionär alltid missionär :).
2) Missionsresan gör dig modigare eftersom du befinner dig på bortaplan och plötsligt har du bett för en blind som fått sina ögon öppnade eller en döv som hör. Du blir så lycklig så du går i lyckorus flera dagar - Han använde mig! Det fungerade!!!
3) Missionsresan skalar av allt onödigt. Du upptäcker att du är lika lycklig, kanske till och med lyckligare utan varmt vatten, toapapper och Wifi. Du ser den nakna lyckan på missionsfältet.
4) Missionsresan ger dig perspektiv. Du möter fattigdom, nöd och livsöden som du inte trodde fanns. Du upptäcker att du har allt, blir väldigt tacksam och ödmjuk.
5) Du blir familj med de andra missionärerna för alltid när ni delar blod, svett, tårar, dansar i regnet och skrattar och jublar när Jesus gör under.



Haiti 2010... 


Följ med oss ut på festival snart!

Vi hörs!