22 november, 2012

Hem till mitt älskade Österrike

Pastorsteamet i SOS Church överraskade mig och bjöd mig på en resa till mitt barndoms Österrike... Ni är utan tvekan världens bästa vänner! Jag älskar er och förtjänar inte er kärlek. Tacksamma och ödmjuka tårar fyller ögonen när jag skriver...

Imorgon flyger jag från Arlanda via Wien till Klagenfurt i södra Österrike. Tänkte hyra en bil och åka upp till den lilla alpbyn Knappenberg, på 1100 meters höjd. Ska besöka min kära gamla "Oma" dvs farmor. Hon är 88 år och fortfarande helt obesegrad i kortspelet "Doppeldeutsche Schnapskarten" :) Ska bos hos min faster Heidi och njuta förbundslandet Kärntens kök och gemyt...

Knappenberg

Jag föddes i Villach precis på Italienska gränsen och kom till Sverige första gången 1976. Efter flytten till Sverige andra gången 1980, efter mina föräldrars skilsmässa, tillbringade jag under hela uppväxten nästan all ledig tid hos mina släktingar i Knappenberg. Där finns varma minnen från jular, sportlov, påsk och sommarlov. Knappenberg var en fast punkt under min ganska turbulenta barn och tonårstid...

Ska läsa österrikiska tidningar, spela kort, äta gott och skratta mycket - det är hela planen i korthet :)


Auf Wiedersehen eller vi hörs!