20 februari, 2013

Frihetslängtan!


Ett sus i trädtopparna och en stilla vind kallar. Den lilla människans inre röst viskar, börjar nynna och sjunga och till sist jojkar den vilt och ropar ut sin blödande längtan och frihetssång helt ohämmat! Hjärtats inre glödhög började brinna igen, först lite flämtande men snart slog lågorna höga... Krigaren och jägaren vaknade och måste nu bara ut i vildmarken! Han var tvungen att få springa snabbt, använda alla muskler, känna vinden mot ansiktet och höra vattenbruset från forsen igen... Ett inre tryck och en längtan driver honom framåt. Jag rider och rör mig i vilken riktning jag vill, helt utan stängsel och begränsningar. Jag drar dit jakten och fisket är bäst, där min själ läker och jag får sjunga och dansa kring lägerelden!

Sitting Bull...

Precis så kände säkert Sitting Bull (den store Sioux hövdingen 1831-1890), instängd i indianreservatet "Standing Rock" i North Dakota, nästan 80 år gammal... En gång hade den stolte krigaren varit lika fri som en örn eller buffel men nu tvingade myndigheterna honom att vara ett politiskt språkrör för sitt instängda folk. När de ville förmå honom att stoppa andedans rörelsen som bröt ut bland de frihetsberövade och begränsade siouxerna sa han nej med motiveringen och citatet; "jag kan inte förvägra mitt folks hopp"... Tumult utbröt i reservatet och Sitting Bull sköts till döds. Han dog för sitt folks hopp om frihet! Allt han ville var att leda sitt folk till en ny dalgång med gott om bete, vatten och bra jakt. Allt hövdingen drömde om var att få höra sitt folk skratta och sjunga - mätta och lyckliga i sina tält...

Varje andlig ledare behöver apostolisk rörelsefrihet så de kan följa Guds Ande till nya bergsmassiv och dalgångar...


På söndag predikar jag hemma i Stockholm! Min predikan heter "Frihetslängtan"... Mitt hjärta kommer bli satt fri och min ande explodera när jag får dela både min längtan och mitt budskapet med Guds folk!

Vi ses på söndag antigen kl 12 eller 16 till Celebrations på Polstjärnan, Sveavägen 77!

Vi hörs!