09 april, 2013

Apostolisk auktoritet och beskydd!


Är på väg hem efter fyra intensiva, men så fina dagar i Orlando, Florida. Sitter i en lounge i Frankfurt och dricker espresso, läser Ordspråksboken och reflekterar...

Min mentor och andliga pappa Ron Johnson leder tillsammans med sin Sandy ett apostoliskt center i norra Orlando. De har hittills ytterligare 3 dotterförsamlingar i staden och många söner och döttrar både nationellt och internationellt som alla leder framgångsrika församlingar. De har aggressiva församlingsplanteringsplaner för hela Florida!

Ron Johnson...

Vi träffades för 12 år sedan i en tid då jag stod i ett skifte efter mina första 9 år som evangelist. Jag längtade efter mer. Ville plantera församlingar, skriva böcker, starta bibelskolor och missionsbaser, sända missionärer och träna ledare. Ron och Sandy var med och förlöste allt detta och SOS expanderade kraftfullt och övernaturligt genom en påtaglig och helt ny smörjelse från den helige Ande. Paret Johnson adopterade oss och vi lät oss villigt adopteras. Vi underordnade oss deras andliga ledarskap och blev heligt smittade med något underbart som hade med faderskap att göra. Vi fick utstå mer förföljelse än tidigare och ibland kändes det som hela helvetet jagade bara oss. Men relationen till apostlarna Johnsons och hela deras nätverk skapade också ett beskydd som var väldigt påtagligt. Allt blev större. Allt blev tyngre och kraftfullare. Allt blev enklare. Apostolisk genombrottskraft fanns plötsligt!

Alla behöver underordna sig. Alla behöver göra räkenskap inför någon de kan kalla pappa. Smörjelsen rinner uppifrån och ner. (Läs Ps 133:2) Smörjelsen finns och bor i underordnandet precis som beskyddet, favören och nåden. Jag tror på apostoliskt ledarskap mer än någonsin!

Helgen har varit fantastisk! Hade förmånen att predika tre möten i One Church (moderförsamlingen), men också i One Church Park District som leds av Justin Johnson (son till Ron). Många blev frälsta och helade! En kvinna med skolios-rygg knakade rätt och axlar och höfter blev omedelbart helt jämna! Den helige Ande gjorde jobbet utan vare sig handpåläggning eller speciell förbön. Hon lyssnade på min predikan om "Trons bön" när det bara hände :). Min trofaste medarbetare Peter har varit med mig här hela helgen och servat. Vi har spelat in undervisning till ett kristet universitet och haft en telefonkonferens ang arbetet i Pakistan. Blir så effektiv när Peter betjänar. :)


Igår åkte vi Harley Davidson, käkade gott och drack kaffe i solskenet. Vi såg alligatorer och roade oss med att fånga ödlor med händerna ;) skrattade mycket och brände oss lite under Floridas starka sol... Ljuvlig dag! Tack Jesus för livet!


Framförallt så gjorde vi det som jag åkte hit för. Den årliga återkommande "bikten" eller ska vi säga den apostoliska rådgivningen". Mentorn spänner ögonen i sonen och ställer alla frågor ingen annan ställer. Så befriande. Tänk att få både tillrättavisning, kärlek och uppmuntran! Tänk att riset faktiskt gör mig bättre än rosorna.(Läs Ords 10:17) Tukt och lite stryk i kärlek gör så gott. Jag är såå tacksam för andligt faderskap!

Blev så gott överraskad igår eftermiddag när en annan andlig pappa ringde - Reinhard Bonnke! Han bor ju i Orlando! :) Det är alltid fest när Reinhard ringer! Vi träffas allt för sällan men talas vid över telefon lite nu och då... Igår blev det ett förtroligt samtal på tyska i 15 dyrbara minuter. Vet inte varför det blev tyska - bara blev så. Vi var båda trötta och avslappnade och då brukar det bli bäst! ;) Reinhard är verkligen supergo! Gud är god!

Vi hörs!