19 september, 2013

Tydlighet är trygghet!

"Ert tal skall vara ja, ja, och nej, nej. Allt utöver det kommer från den onde." (Jesus i Matt 5:37)

När Maria och jag försöker uppfostra våra barn är det inte bara viktigt att de lär sig lydnad och respekt utan att de också förstår hur och varför... När de var riktigt små var det inte alls lika viktigt som nu, när de blivit tonåringar. Vi måste vara extremt tydliga. För att de ska känna sig trygga behöver vi vara genomtänkta, överens och väl underbyggda- när vi motiverar varför vi tycker som vi tycker.


När jag fostrar min schäferhund Tyson så går det inte bara med köttbullar, daltande och kärlek... Mitt kroppsspråk, tonfall och min hållning måste inge trygghet, tydlighet och en järnvilja annars tar besten över... :)


Som kristna ledare är vi både föräldrar, tränare och herdar. Jesus menade att otydlighet är från djävulen. Han sa att "nja" svar kom från den onde. Runda och undvikande svar skapar förvirring, splittring och osäkerhet. Prästen måste våga säga precis vad som står i Bibeln utan omsvep. Pastorn måste våga svara ja och nej och inte slingra sig som en partiledare i en pressad valrörelse... Vi förlorar inget på tydlighet i mötet med våra icke kristna vänner - tvärtom. Du går plötsligt att lita på. Du är värd att lyssna på för att du är annorlunda och står för det. Tydlighet efterlyses! Tydlighet och kärlek i stark kombination inger trygghet!

Vi hörs!