23 februari, 2014

Den heliga och höga vägen!

Jag har träffat paktsvänner på en blixtvisit i Dallas, Texas några dagar för bön och strategiska samtal... Sammanfattar här lite reflektioner från min bönekammare de senaste veckorna. Kanske kan det ge lite bränsle till ditt eget böneliv.

"Vi skall ta Kungsvägen utan att vika av vare sig till höger eller vänster..." 4 Mos 20:17.

Jag ber den helige Ande leda mig så att jag alltid får gå på "kungsvägen".

"En banad väg, en vandringsled, skall gå där, och den skall kallas den "den heliga vägen". Ingen oren skall färdas på den, men den är till för dem. De som vandrar den vägen skall inte gå vilse, även om de är dårar." Jes 35:8.



Den kristnes resa mot himlen kan göras på olika vägar. Jesaja talade om "den heliga vägen" och Jesus undervisade om "den smala vägen" (Matt 7:14). I livet gör vi hela tiden val. Vi väljer mellan den högre eller lägre vägen. Ingen av vägarna är synd men den högre är bättre än den lägre. De som väljer att vandra på den högre vägen blir dock använda av Gud på ett helt annat sätt än de som inte väljer att gå på den.

Om Gud säger till oss att välsigna någon ekonomiskt så kan vi göra det lite lagom eller extravagant. När Gud säger åt oss att försonas med någon så kan vi hurtigt säga "ursäkta" eller gråtande och från hela hjärtat och uppriktigt be om förlåtelse. Den som dricker alkohol syndar inte så länge denne inte dricker sig berusad, men den högre vägen är att inte dricka alls av kristen kärleksplikt mot de svaga. Den som röker är inte mindre kristen än den som inte gör det, men den högre vägen är att avstå för att både leva sundare och inte orena Andens tempel. Svära måste inte nödvändigtvis vara synd men den högre vägen är att tala rent och vårdat. Väljer du excellens och höghet så får du tjäna de excellenta och höga. Väljer du heder så får du heder. Väljer du renhet och värdighet så kommer du skörda detsamma. Vissa lärjungar är saltare än andra. Någon väljer en tuffare och mer disciplinerad väg för att få himlens hedersuppdrag.

"Ser du en man som är skicklig i sin syssla - han får träda i kungars tjänst och behöver inte tjäna vanliga människor." Ords 22:29.

Visst vill du väl betjäna kungar?! Visst vill du väl bli använd av Gud med inflytande på hög nivå? Visst vill du väl tala till och skaka nationer?! Ja! Herre! Ja!, svarar många utav oss med tårarna rinnandes längs kinderna...

"Men i ett stort hus finns kärl inte bara av guld och silver utan också kärl av trä och lera, några till heder, andra till vanheder. Den som därför renar sig och håller sig borta från dessa blir ett kärl till heder, helgat, användbart för sin herre och förberett för allt 
gott arbete." 2 Tim 2:20-21.



Vill du vara en potta eller ett guldkärl i Guds hus?! Renar du dig och väljer "den heliga och höga vägen" blir du ett silver eller guldkärl! Väljer du "Kungsvägen" förvandlas du från trä och lera till ädel metall! Välj "den heliga vägen"!



Jag känner mig vare sig fördömd eller bättre än någon annan. Jag känner bara en större helighetslängtan nu än någonsin tidigare. Så här är jag inför Gud med bönen; - Herre, jag vill göra dig stolt och inte
ledsen! Herre, använd mig i helig tjänst! Helgelse, gudsfruktan och ny överlåtelse till tjänst fyller hotellrummet...

Jag ber att SOS och våra allierade ska fortsätta gå på "Kungsvägen"... Herre hjälp oss!

Vi hörs!