26 augusti, 2015

Honung

”Vad är sötare än honung och vad är starkare än ett lejon?”
 
Dom 14:18

Efter en skön och avkopplande augusti semester har jag precis börjat en spännande hösttermin genom att viga ett ungt par i SOS moderförsamling här i Stockholm. När jag var i bön en tidig morgon i mitt kök och sedan satte mig ner för att skriva ett vigseltal till de nygifta, så leddes jag att studera ”honung” ur ett bibliskt perspektiv.  Det blev ett så spännande bibelstudium så att jag även här vill dela med mig lite av de allra viktigaste upptäckterna. Jag hoppas du blir både uppbyggd och välsignad!
 
    1)    Honung verkar symbolisera den intima gemenskapen mellan Gud och människa. 

När Gud befriade sitt folk och förde dem från slaveri i Egypten till frihet i deras eget Israel, så försörjde han dem genom daglig ”manna” från Himlen. Änglabrödet smakade som ”semla med honung” (2 Mos 16:31). Gud talar med stor värme om ”sitt folk”, ”sin ögonsten” och att Han ”bar dem på sina fjädrar” på resan till löfteslandet, och så står det;
”Han lät honom suga honung ur hälleberget och olja ur den hårda klippan.”
5 Mos 32:13b

Simson åt vildhonung ur det döda lejonets kropp i Dommarbokens 14:e kapitel. Det döda lejonet är en bild på Jesu död  – Jesus kallas ju i Uppenbarelseboken för just;  ”Lejonet av Juda stam” (Upp 5:5)  Så äter vi också honung ur Jesus död och uppståndelse i vår heligaste pakts och förbunds gemenskap med Gud- i nattvard och bön. Prins Jonatans ögon klarnade, mitt i striden, när han åt av den vilda skogshonungen (1 Sam 14:25-29). Honung är en ljuvlig bild på Guds Andes smörjelse och närvaro som smakar sött och gör oss starka som lejon. Honungen vi får i det nära umgänget med Gud är vår mat, vår energi, vårt bränsle och gör också att vi ser klart och blir pigga och vitaliserade… 

2)    Honung verkar också symbolisera Guds kallelses centrum och kraften för det heliga uppdraget.

 
Israels folk kallades att inta sitt löftesland med svärd. Landet Gud lovat var en fantastisk plats. Där fanns allt de behövde i överflöd. Det står att de var kallade att inta;
”… ett gott och rymligt land, ett land som flödar av mjölk och honung.”
(2 Mos 3:8)

Precis så är det också med oss när vi efter strid och frustration kommer in i centrum av Guds kallelse på våra liv och intar vår Gudagivna plats här på jorden. Då är vi på en plats där det är självtryck på välsignelser och allt gott flödar över oss. Guds vilja är vårt hem. Guds perfekta vilja är både vila och harmoni för oss. I vår heliga ”Guds kallelse” saknar vi ingenting utan vi är tillfredsställda. I löfteslandet är det ljuvligt att vara och vi njuter honung från Gud.

3)    Honung verkar också symbolisera kärleken mellan man och kvinna i äktenskapet.
 
Brudgummen utbrister om sin brud i Höga Visan;

”Av sötma dryper dina läppar, min brud, din tunga gömmer honung och mjölk, och doften av dina kläder…”
 (Höga V 4:11)

Brudgummen fortsätter i samma kärlekspoesi att prisa kärleken och liknar den vid ”en lustgård” där han njuter ”honungskakor” och ren ”honung”. Han beskriver kärleken som en honung och ett lyckorus och utbrister;

”Ät, mina vänner, drick och berusa er av kärlek!”
(Höga Visan 5:1)
 
Vi hörs!