22 april, 2009

China Airways via Beijing till Bangkok...

Bangkok's skyline...

Skriver från hotellet i Bangkok, flyger snart inrikes till Khon Kaen... Ikväll börjar festivalen, halleluja! Står i tro för en explosion av frälsning och mirakler från dag ett.

Jag satt jämte en helt underbar kines på flyget mellan San Francisco och Beijing... Det var länge sedan jag hade så kul! "Stephen" (han hade ett kinesiskt namn också) pratade hyfsad engelska och hade varit på rundresa med en kinesisk kör i USA... Han var pratglad och berättade 2000-åriga kinesiska barn och folksagor för mig, helt sanslösa historier med en djup sensmoral... Stephen och hans kompisgäng sjöng för mig också, jag skrattade, log blev röd i ansiktet och njöt... Stephen och hans kinesiska körkompisar kunde inte stava till ordet fruktan och skulle aldrig lyckas slå upp ordet skäms i en ordlista än gång... Jag blev förälskad i kineser och längtar nu till Kina...

Stephen hade aldrig hört de kristna evangeliet eller någon av Bibelns berättelser - helt onådd alltså... Jag fick undervisa honom länge och han tyckte det var fantastiskt med treenigheten och Jesu död, förlåtelsen och den helige Ande... Jag har hans adress nu och vill gärna vara min guide och tolk när jag kommer till Kina... Gud öppna Kina för SOS!

Vi hörs!