16 maj, 2009

Att kyssa Gud

Satt och lunchade med en prästutbildad vän i Norge som är en fena på grekiska för knappt en vecka sedan... Han läser Nya Testamentets gamla grekiska som jag läser engelska ungefär... Vårt samtal gled in på ämnet lovsång/tillbedjan... Geir, som han heter, berättar då för mig att grundtextens grekiska ord för just "tillbedjan" i Nya Testamentet betyder att "luta sig in för att kyssas"... Jag blev eld och lågor över den upplysningen och frågade vidare, nyfiken som jag är. Jodå... Geir säger att ordet för "tillbedjan" lika gärna kan översättas med "att kyssas intimt och djupt..." Tänk att jag då äntligen fått en riktigt bra förklaring på vad lovsång och tillbedjan betyder, är och handlar om. Nu blir det enkelt att förklara för nyfrälsta och färska lärjungar varför lovsången har sådana djup och är så uppfriskande!


När två förälskade kysser varandra skapar det intimitet och närhet mellan dem men piggar också upp... Att lovsjunga och tillbe är alltså att kyssa Gud intimt, djupt och passionerat! Lovsången skapar närhet, glöd och glädje! Jag älskar lovsång!


Lovsången måste få rätt plats! Att lovsjunga Gud tidigt i köket därhemma eller tillsammans med några lärjungar i en husförsamling är underbart och fantastiskt vederkvickande men kanske inte på torget eller inför icketroende... Jag funderar lite... Jag har alltid tyckt att det varit pinsamt att behöva se ett par "hångla" offentligt på en buss eller på tunnelbanan... Känns nästan lite stötande och obehagligt... När det gäller kyssar vill man helst slippa vara åskådare. Lovsång ska inte betraktas. Lovsång ska inte framföras i show eller konsertform. I SOS har vi därför gjort en väldigt klar skillnad på just "festivalmusik/kristen preformance" och "lovsång/tillbedjan". När sökare är närvarande ska ett budskap proklameras eller smäktande smekas in. Lovsång är för Jesusälskande lärjungar men hör nog hemma mer i "bönekammaren" och gudtjänsten för de redan troende, än i det offentliga rummet i samhället. Lovsång får inte exploateras. Lovsång och tillbedjan är att kyssa Gud i ande och sanning som Jesus sa! (Joh 4:23-24).

Kyss Gud mycket i sommar - du blir stormförälskad i Jesus då!

Vi hörs!