18 maj, 2009

Striden om fokus och harmoni

Många gånger när jag möter kristna i själavårdsamtal konstaterar jag ganska snabbt att roten till "problemen" egentligen handlar om fel fokus och fel prioriteringar... Krisen i äktenskapet, orsaken till "utbrändheten" eller besvikelserna/bitterheten som ältas är ett utslag för en ovilja och/eller lojhet att leva det enkla Jesus-livet och lyda missionsbefallningen... Ett kristet liv utan ständigt människofiske och lärjungaträning blir snabbt navelskåderi och självupptagenhet. Till slut handlar allt om hur jag mår... Jag behöver... Jag vill... Jag vill inte... Jag... Jag... Jag... Bloggläsare; - Är du deppig? - Tycker du livet är kaos?


Här följer en checklista som kan få en före detta krigare på banan ganska snabbt igen;

1) Lever du ett starkt inre liv?! (Dvs; daglig bibelläsning/meditation och så mycket lovsång och bön i tungor...)

2) Är du rädd om och tar vara på din närmaste familj? (samtal, lek, kärlek, sex, semester mm.)

3) Fostrar och tränar du nyfrälsta till att bli lärjungar till Jesus? (Dvs; dopsamtal, andedopsböner, bibelsamtal, befrielseböner mm)

4) Delar du evangeliet om Jesus med ickekristna varje vecka?

5) Lever du sunt? (Dvs tränar, äter rätt och slappar ibland...)

Det bästa jag vet är att vara tillsammans med min Maria och våra barn...

Kan du svara ja på och bocka av de tre första punkterna så brukar det redan finnas en skön harmoni i livet och kan du sedan bocka av punkt fyra och fem också så är oftast livet toppen...

Striden och den andliga krigföringen står oftast just om fokus. Köttet behöver dagligen korsfästas och Jesu missionsbefallning tas på allvar. Livet är faktiskt ljuvligt och den helige bjuder på så många överraskningar om vi vågar följa Jesus och hans enkla livsstil och råd i evangelierna. Livet som Apostlagärningarna beskriver är ett liv i Andens efterföljd. Det går att leva livet med sort L i Stockholm och till världens ände... Livet stavas JESUS!

Vi hörs!