14 augusti, 2009

Stor korv i rumpan och piska...

Semester... Har precis varit ute och båtluffat fem dagar med min goa familj i Stockholms skärgård. Karklö, Gällnö, Finnhamn och Husarö blev våra nedslagsplatser den här gången... Vi kommer tillbaka! Grillat, badat, fiskat och sovit i tält... Slagits med mygg, spelat kort och skrattat och busat med både fru och barn... Vilka dagar! Imorgon fyller jag visst 36 och familjen ville prompt hem till Tullinge ikväll... Jag misstänker att det är hemlighetmakeri på gång med anledning av bemärkelsedagen imorgon... Det blir bra att komma hem eftersom jag jag gärna jagar råbock den 16:e - på självaste "premiärdagen av den svenska rådjursjakten"... Åker nog söderöver för ett dygns rådjursjakt imorgonkväll ( 15/8) ...




Nu till rubriken för det här blogginlägget... Det är "kulturfestival i Stockholm". Maria och jag strosar tillsammans med barnen från Stömskajjen framför Grand Hotel genom Kungsträdgården och sedan upp till Sergelarkaden - vi ska ta pendeltåget hem till Tullinge från Centralstation... Många dansgrupper och band trängs i city idag och det är fullt "sommardrag" i "Kungsan"... På små scener i hela innerstaden på alla trottoarer händer det något spännande... Trevligt och jätte kul är det! Jag har precis förklarat ordet "kultur" för min snart åtta årige son Adam och sagt att det är ett samlingsnamn för både musik, dans, konst och annat vackert som utvecklats under flera hundra år i en speciell folkgrupp. Det vi ser just nu är "svensk storstadskultur"... Så långt allt väl...

Precis när min "pedagogiska pappa lektion" är färdig blir vi "kulturellt våldtagna" på öppen gata ( kl 15:45) på blanka eftermiddagen. På en liten scen står tre överviktiga promiskuösa kvinnor i fyrtioårs åldern utklädda till "cowgirls, alternativt cowboys" med hattar, pistolhölster och boots. En kvinna drar ner byxorna på sin kompis och där står hon framåtlutad med hela rumpan i vädret och en stor korv fastklämd mellan skinkorna... ?! Barnen spärrar upp ögonen och stelnar till mitt i gången... Hon står där och vickar på sin stora rumpa med en korv som sticker ut och det andra hysteriska "fruntimret" skriker något obscent som jag inte ens vill återge. Kvinnan som skriker slår sedan korven ur rumpan med en lång oxpiska - med en snärt far korven i väg och gör en båge och landar mitt i publiken... Den tredje kvinnan spelar gitarr och så plötsligt skriker alla tre till publiken att klappa i händer... ??? !!! Maria, barnen, jag och halva publiken är i chocktillstånd... Kultur?! Svensk kultur?! Va?! Fattar inget?! Barnen tittar på mig som två stora frågetecken och Adam säger vad de allra flesta på trottoaren tänker: - fy vad äckligt! Javisst! Adam du är sundare och smartare än de flesta vuxna i Stockholm! Det här var inget annat än kulturell våldtäkt på kanske ca hundra människor samtidigt! Omoralikst överfall på öppen gata! Jag som precis sagt till barnen att "kultur är vackert"... (Suck) Men, så vidrigt ändå... Korv i rumpan och piska. Billigt, lågt, porrigt och bara allmänt sunkigt... Finns inte ord för hur störd och irriterad jag blev... Varför Stockholm? Varför?! Vem ger tillstånd till sånt här "förargelseväckande beteende"? Vem vet, det kanske till och med är statligt subventionerat?! Har jag kanske varit med och betalat för skiten också?! Frågorna trängs i min skalle på pendeln på väg hem till Tullinge... Jag skäms för Sverige. Jag skäms inför barnen. Vad händer?

Varför bötfälls inte sådant här i Sverige undrar jag som precis blivit väl informerad av flera skyltar, strandskyddslagen och nitiska naturvänner om var man får tända en eld i skärgården och inte... (Vi får alltså elda där vi eldar på bilden ovan - hoppas jag i alla fall... ) Du bötfälls om du plockar fel blommor, slår upp tältet på fel ställe eller tänder en brasa på klippan. Bra! Jag håller med om allt! Länge leve skärgården! Låt oss värna den så att nästa generation kan få njuta den svenska vildmarken också. Men vad händer med moral, etik och etikett i Sverige? I Sverige är en sälunge värd mer än ett ofött barn. I Sverige får du skyhöga böter om du kör några kilometer för fort på motorvägen eller parkerar din bil fel i city. Dock är det är helt okej att gå naken mitt på stan bara du är "kroppsmålad" eller deltar i Gaypride festivalens tåg. I Sverige är det okej att släppa ut minkar (inte lagligt men de flesta svenskar sympatiserar...) i det fria som dödar allt fågel-liv i skärgården men nåde dig om du kör utan bilbälte eller cyklar utan hjälm. I Sverige 2009 får du sticka korvar i rumpan inför små barn mitt på ljusa dagen i Stockholm city men inte grilla korv på fel ställe... Det är "twistat", sjukt och demoniskt! Ett barn vet bättre än de flesta vuxna svenskar var de moraliska gränserna går... Gud hjälp Sverige nu! Ge oss landsomfattande väckelserörelser! Ja, ja. lite reaktioner och reflektioner mitt i semestern...

Vi hörs!