31 mars, 2013

Barabbas och jag...


Passionsberättelsen är så rik på detaljer. Påskens budskap om blod, död och uppståndelse är världens bäst och mest berättade story...

Mördaren och upprorsmakaren Barabbas frigivning hugger mig alltid i hjärtat. Undra vad han tänkte? Han gick fri utan straff trots alla visste att han var skyldig. Jesus torterades och dödades istället... Jag har alltid undrat om de växlade blickar eller ord på landshövding Pilatus gård - Barabbas och Jesus? Har alltid undrat om Barabbas stod vid Golgata och bevittnade Jesu korsfästelse? Vad tänkte han isåfall? Trillade tårarna? Blev han en lärjunge och kristen? Jesus gav honom i alla fall alla möjligheter till förlåtelse och frälsning. Barabbas är jag... Barabbas är du...


Då frigav han Barabbas, men Jesus lät han gissla och utlämnade honom till att korsfästas. 
Matt 27:26

På var sida om Jesus hängde två kriminella och blödde - båda dömda till döden genom korsfästelse. Golgata blev platsen där en ödmjuk rövares bön om en tanke blir till en fribiljett till paradiset.

Och han sade; Jesus, tänk på mig när du kommer till ditt rike. Jesus svarade: Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.
Luk 23:42-43

Tänk på att hån och hårdhet blev till evig dom för en av rövarna och den andres mjuka hjärta och rena och uppriktiga attityd blev till förlåtelse och evigt liv...

Jag vill vara ödmjuk och leva med Jesus i all evighet - vill du?!

Påsken stämmer alltid till ödmjukhet och reflektion...


Jesus uppstår som Segrare och vi kan följa, älska, beundra och tjäna...

Vi hörs!