30 april, 2013

Rena vackra böner!


I Gibeon visade sig HERREN för Salomo i en dröm om natten. Gud sade: "Bed mig om det du vill att jag skall ge dig."
1 Kung 3:5


Be mig om vad du vill sa Herren i drömmen till den unge Salomo när han precis blivit kung. Om vad du vill... Wow! Gud är god!

Nu har du chansen! Ta ut! Ta för dig! Salomo - be om att få bli den äldsta människan som någonsin levt på jorden! Be att du blir rikast av alla! Salomo! Be om död och nederlag för alla som någonsin attackerar dig eller försöker kröka så mycket som ett hår på dig eller de dina! Salomo! Nu har du chansen! Ta för dig!


Men... Nej...

Den unge mannen ber om vishet... Salomo ber om vishet att kunna leda folket som han blivit anförtrott. Han ber om att få bli en bra herde och så småningom pappa för Israel.

Gud älskade den bönen! Det var en ren bön. Det var en vacker bön.

Just därför får han också allt han inte bad Gud om. Brukar bli så när bönen och hjärtat är rent.

... se, därför vill jag göra som du önskar och ge dig ett så vist och förståndigt hjärta att någon lik dig inte har funnits före dig och inte heller skall komma efter dig. Dessutom ger jag dig också vad du inte har bett om, nämligen både rikedom och ära, så att i alla dina dagar ingen kung skall vara din like. Om du går på mina vägar och håller fast vid mina stadgar och bud, så som din fader David gjorde, då skall jag ge dig ett långt liv." 
1 Kung 3:12-14

Herre hjälp oss be rena, vackra och ärliga böner!

Vi ses på fredag till bönenatt!