17 april, 2013

Shejker, politiker och biskopar


Därför, heliga bröder, ni som har fått del av en himmelsk kallelse, se på Jesus, den apostel och överstepräst som vi bekänner oss till. 2 Han var betrodd av den som hade insatt honom, liksom Mose var betrodd i hela Guds hus.
Heb 3:1-2

Befinner mig i Mwanza, Tanzania tillsammans med min festivalgeneral Peter Almqvist. Hotellet precis jämte Victoriasjön har både el och internet som kommer och går. Men å andra sidan har de en fantastisk service och underbara vita leenden. Hellre positiva attityder än 100% tillförlitlig teknik. ;). Jag älskar Afrika med hela hjärtat - verkligen! Jag älskar ödmjukheten, den äkta tron och livsglädjen som finns här! :)


Mötena avlöser varandra och vi jobbar bokstavligt dygnet runt... Vi får sova på planet hem ;).

Vi har otroligt öppna dörrar och en favör och medvind direkt från himlen! Vi förstår att Han som har kallat och gett uppdraget jobbar mer och hårdare än vi och har nått på gång som är större än vi ser just nu...

Vi lunchar med muslimska shejker och äter middag med lokala politiker och polischefer. Vi träffar mängder av biskopar från varierande samfund och predikar i nyckelförsamlingar i staden. Alla vill oss väl, vill hjälpa till och vara med i våra ledarseminarier och vår stora festival här i juni!


Igår träffade jag min vän Barnabas som är ledare för det största pingstsamfundet (TAG) i landet. Han står med oss och vill att vi går till alla stora onådda städer i Tanzania. Vi skakade hand och lovade varandra support och samarbete. Han ville att jag skulle träna alla deras 600 nationella evangelister i fyra dagar sommaren 2014. Vilket förtroende! Känner mig väldigt ödmjuk inför uppgiften. Tack Jesus för kallelsen - det heliga uppdraget till de onådda folken i den sista tiden.

Jag ber så här;

Jesus, du är apostel och överstepräst. Du har gett mig det här uppdraget...  Jag är liten, bräcklig och enkel. Jag kämpar med mig själv och mina egna svagheter, du vet att jag inte är perfekt... Den heliga himmelska kallelsen och ordern är större än vad jag klarar av... Jesus, jag ger mig, medarbetarna och hela SOS till dig. Ge oss den ekonomi som fattas och gör dina under med alla de hungriga och desperata människorna som söker sig till våra festivaler och möten... Jag fäster mina tankar på dig och försöker vara trofast... Jag vill bara predika dig, ditt kors, ditt blod, ditt namn, din förlåtelse, dina under och din uppståndelse! Jesus, jag älskar dig! I liv och död, genom förföljelse och lidande. Med applåder eller med ägg och tomater rinnandes längs jackan - vill jag tjäna dig... Du mer än livet för mig... Din Hannes

Vi hörs!