29 augusti, 2014

En helig kallelse!

Därför, heliga bröder, ni som har fått del av en himmelsk kallelse, se på Jesus, den apostel och överstepräst som vi bekänner oss till. 
Heb 3:1

Att veta sin gudagivna kallelse och plats i livet är en stor rikedom. Stress, frustration och rastlösthet är plötsligt som bortblåst. Istället har nu allt detta negativa mörka ersatts av livsenergi, självtryck och arbetsglädje.

Missionsbefallningen är Guds allomfattande och övergripande kallelse till alla Jesus-efterföljare. Men den specifika livsuppgiften är ofta det som verkligen på riktigt får oss att ta av mot stjärnorna.  Din speciella gåva och livspassion är underställd missionsbefallningen, men mycket mer detaljerad och praktisk till sitt väsen. Kanske är du kallad av Gud att bli läkare, polis eller politiker. Andra är kallade med samma heliga kallelse att vara författare, företagare eller musiker. Ett par säger med tårar i ögonen att Gud kallade oss att bli familjehem för fd kriminella eller ensamkommande flyktingbarn. Någon är kallad av Jesus att starta ett rehab för missbrukare eller att bygga en TV studio. Kallelsen är unik och personligt designad hos Skaparen som känner dig bättre än du känner dig själv. När du söker Honom och Hans perfekta vilja för ditt liv kommer du också att höra Honom kalla dig. Han kallar personligt och anförtror dig att samarbeta med Honom i sitt rike. Spännande.





Kallelsen ger dig tre vitala och helt nödvändiga saker för ett lyckligt och meningsfullt liv.


1) Inriktning. Du vet nu målet och vart du är på väg. Du vandrar med fasta bestämda steg och det finns ett lugn över dig.

2) Nåd. Dvs speciell kraft, förmåga och favör för din specifika uppgift.

3) Beskydd. Änglar har slagit en cirkel kring dig. Det finns ett utmätt område som är speciellt beskyddat och där du är kallad att verka.


Tvärtom, de insåg att jag hade blivit betrodd med evangelium till de oomskurna liksom Petrus till de omskurna. Han som hade gett Petrus kraft att vara apostel bland de omskurna har också gett mig kraft att vara det bland hedningarna. Och när Jakob, Kefas och Johannes, som ansågs vara pelarna, förstod vilken nåd jag hade fått, räckte de mig och Barnabas handen som tecken på gemenskap. Vi skulle gå till hedningarna, de till de omskurna. 

Gal 2:7-9


Jag mötte Jesus. Jag gjorde djupa livsomvälvande andliga upplevelser i mina sena tonår som blev själva grunden för allt jag gör och står för idag. Jag bär på en helig kallelse att vara evangelist och missionär.
Vad har Gud kallat dig till?


Kallelsen är helig och helt avgörande. Kom och sök Gud för din framtid med oss i SOS Church Stockholm på Norra Latin, Drottninggatan 71B i centrala Stockholm söndagar kl 16:00! 



Vi firar 5-års jubileum som församling denna helgen och har samtidigt vår Kick-Off för hösten! Det kommer bli grymt, du bara måste vara med!

Vi hörs!